fredag 24 april 2015

Processer som formar jorden

"Eleven har grundläggande/goda/mycket goda kunskaper om natur-kulturlandskap och visare det genom att föra enkla/utveckalde/välutvecklade resonemang om processer som formar och förändrar jordytan, samt vilka konsekvenser det kan få för människor och natur."
Vi jobbade mycket med kunskapskraven här ovanför i år 5. Nu har vi repeterat och du har blandannat gjort en ordlista där ni har förklarat olika fenomen. I det här uppdraget har du chans att repetera för att på onsdag kunna föra resonemang med hjälp av dina kunskaper.

Här kan du titta på två filmer där du får veta mer om jordens inre krafter eller kanske repetera det du redan vet. Det finns även ett bildspel som du kan klicka runt i. När du klickar på prickarna får du veta mer om vad som skett på just den platsen.

Första filmen heter Jordklotet och jordskorpan det är Eddie Gustavsson som har gjort den.



Nästa film du ska få titta på heter Kontinentalplattor och berggrund. Den hittar du om du klickar på länken här.

Bildspelet som du kan klicka dig runt i heter Vulkaner och du hittar det här. Det var lite knepigt att förstå upplägget i början men ge inte upp. Du kan t ex klicka på cirkeln med en vulkan i då kommer det fram massa vulkaner på de röda prickarna. Om du håller pekaren på en av dem så berättas det fakta.

Nu vill jag att du ska svara på några frågor. Du kan göra det här i kommentarsfältet, maila dina svar till mig eller skriva det i din läxbok.

Tänk på att utveckla dina svar genom att förklara, förtydliga med exempel och motivera där det behövs!
1. Varför rör sig plattorna?
2. Vad kan hända när plattorna möts? Ge exempel
3. Hur kan jordens krafter påverka människor?

Glöm inte att läsa igenom innan du skickar eller lämnar iväg din text. Kontrollera att det inte finns tankeluckor och glöm inte att  kolla det där med punkt och stor bokstav.


Om du vill se fler filmer eller läsa mer om detta så finns det mycket mer på samma sida som jag har hittat det här till fredagens uppdrag.



/Therese

fredag 17 april 2015

Matematikuppdrag till torsdag

Titta under matematikfliken!





Vi läser vidare i Fröken Europa - och läser mellan raderna

Det var ett svårt uppdrag till förra veckans läsning men det ledde till fantastiskt bra diskussioner tillsammans i biblioteket.

Den här veckan gör vi på samma sätt och se om det blir lite lättare.
1. Läs först Karins inlägg på biblioteksbloggen. Det är viktigt att du läser texten för att där repeterar du det ni pratade om.

2. Läs sidorna 104-128

3. Hitta något mer sådant citat när du läser. Ett sådant citat där man förstår något bakom raderna. Där du gör en koppling. Skriv ner ditt citat och ge exempel på vad du fyller på med bakom orden du läst. Vilka kopplingar du gör. Skriv ett mejl, en kommentar här på bloggen eller på papper.



Ekologiska fotavtryck - uppdrag på planeringen

På planeringen den här veckan har du en uppgift som handlar om ekologiska fotavtryck.

Du ska först gå till en affär via länken här nedanför. Där ska du handla hållbart. Klick på länken. Läs instruktionen noga innan du sätter igång.

När du handlar klickar du på de olika meningarna som dyker upp och lär dig mer om vilka avtryck våra inköp sätter. Hämta din "kladdbok" och skapa en tankekarta med fakta under tiden du handlar.

Gå till affären

Nu är det dags att läsa och anteckna igen. Ta fram ett nytt uppslag  i din "kladdbok" och skriv en ny rubrik.

Gå sedan vidare till den här  länken och titta på och läs om var i världen de ekologiska avtrycken syns. Klicka på orden så kommer det fram en text. Läs noga och anteckna fakta.

Var rädd om dina anteckningar för du kommer behöva dem när vi skriver en besrkivande text om vad ekologiska fotavtryck är och hur de påverkar samt hur vi kan minska våra avtryck om någon vecka.

onsdag 15 april 2015

Pedagogisk planering Europa

Vi är i full gång med arbetet om Europa och har pratat om målen vi jobbar med. Nu kommer äntligen den pedagogiska planering på bloggen också!



Du kan titta på hela den pedagogiska planering om du klickar på länken här

Pedagogisk planering Europa


Nu jobbar vi vidare med målen! 

fredag 10 april 2015

Läsuppdrag Fröken Europa

Vi fortsätter vår resa tillsammans med Fröken Europa. Till på onsdag vill jag att du läser sidorna
84-99.

När vi läste tillsammans stannade vi upp och funderade över vad som fannas bakom raderna.

"Martina satt stum. Aldrig hade hon tänkt på att det fanns mycket att välja mellan i Sverige eller att man inte behöver vara rädd för att någon fick veta vad man tyckte."

Vi funderade tillsammans på vad det här egentligen kunde betyda och vad det var som gjorde att vi kom att tänka på diktatur och demokrati.

Jag vill att du ska hitta något mer sådant citat när du läser. Rader där du själv fyller på fakta bakom det som står. Det som innebär att man läser mellan raderna! Skriv ner ditt citat och ge exempel på fakta som du fyller på med bakom orden du läst. Skriv ett mejl, en kommentar här på bloggen eller på papper.


Vi har pratat om andra världskriget på lektionen i fredags och vi läste en del ur en serie som heter Sofia Z-4515.
Under bilden finns en länk till sidan där du kan ladda hem en pdf fil med serien. Serien finns på Levande historia.se.


Läs gärna serien och prata med någon där hemma om det du har läst. Vi pratar om serien på onsdag så har du tanakr och frågor du vill ta upp skriv ner dem i planeringsboken så att du inte glömmer dem!