måndag 24 mars 2014

Studera hus

I det här uppdraget ingår det att studera hus, svara på frågor och titta på ett bildspel om hur man bygger hus!

Ditt uppdrag ska vara klart till fredagen den 4/4. Då vill vi att du har skrivit svar på frågorna och ritat/målat eller tagit en bild av huset du har studerat. Du ska få redovisa ditt uppdrag i skolan.

Läs först igenom hela instruktionen innan du sätter igång!

1. Läs igenom texten om hus igen. Den vi gick igenom i skolan.

2. Titta på bildspelet som Cissi har gjort.


3. Klicka dig in på  varsamt.org där finns massor av information om hus och trender. Det finns ett Quize som du kan prova om du vill.

När du kommer till sidan ska du klicka på trender längst upp på sidan. Då kommer du hit:
Längst ner på sidan finns det hus från olika tidsperioder. Där klickar du för få hjälp att svara på frågan om vad som är tidstypiskt för huset du studerar.



4. Välj ett hus att studera närmare, till exempel det huset som du bor i. 
  • Hur ser husväggarna ut? Vilket material har man använt?
  • Vilken typ av tak är det?
  • Är det en modern eller gammal byggnad? Vilken tidsperiod kommer den ifrån? Vilka tidstypiska drag ser du på huset? (titta nu på varsamt.org)
  • Hittar du något på huset som bara är till för att göra huset vackert? Vad?
Skriv ner dina svar i läxboken och ta med dem tillsammans med din bild.

Vi ser fram mot era redovisningar!

/Cissi och Therese


fredag 14 mars 2014

Samarbeta och sammanställa information

Alla har nu, eller har snart, samlat information om skola, resor, boende, mat, kläder och leksaker från två tidsperioder.

Nu kommer vi till utmaningen. Ni ska få jobba i grupper om 3-4 personer i varje grupp. Det som är utmaningen i det är ...Hur ska informationen sammanställas? Hur gör man det på bästa sätt? Hur kan man sedan redovisa det gruppen har kommit fram till? Hur gör man för att få ett samarbete att fungera?

Vi ska försöka tipsa varandra om hur vi kan sammanställa information, samarbeta och redovisa. Efter det gör vi tillsammans en arbetsgång för arbetet.

Fundera och göra en plan tillsammans. 
Klicka på länken för att få fram vår wall där man kan skiva in sina förslag. Det gör du genom att klicka på sidan och då kommer det upp en ruta där du skriver ditt namna och ditt tips. Du kan också klicka här nedanför i rutan. Då är du direkt på "väggen". Testa!

På den här "väggen" ska vi skriva och samla våra tankar. Kommer du redan nu på några ideér är det bara att klicka på sidan och lägga till ditt förslag även om intervjuerna inte är gjorda än.




Therese och Cissi

 ps. all information om intervjuerna hittar du inlägget innan detta! d.s

torsdag 13 mars 2014

Intervjuer i temat 100år

Nu har vi skapat oss en bild över hur det kunde vara i skolan i början av 1900-talet. Det har vi gjort genom att se film ur Madicken och läst berättelser för att sedan illustrera det vi har kommit fram till. Vi behöver nu få veta lite mer om hur det var i skolan vid ett par andra tidsperioder under de här 100 åren som gått. Det ska vi göra med hjälp av intervjuer. Det var inte bara skolan vi skulle försöka få veta mer om utan det var även:
kläder
boende
resor
leksaker
mat
Alla har förberett sig genom att sortera sina tankar med hjälp av en VÖL- tabell. En tabell där man skriver in det man VET, det man ÖNSKAR veta och det man lärt sig. 




Här är tankar om skolan samlade. Det man vet från 1914 och det man vill ta reda på:

Ditt uppdrag är att:
Intervjua någon som kan berätta om skolan, mat, resor, leksaker, boende och kläder. Det ska vara någon som gick i skolan runt 1954 och någon som gick i skolan runt 1984. Det kan vara både innan och efter just de åren. 

Glöm inte att skriva ner det du får reda på och ta med det till skolan på fredag vecka 12. Kan du ta bilder eller rita av t ex leksaker eller kläder eller något annat som är intressant att visa så är det jättebra!

Kommer du på fler bra frågor att ställa, förutom dem som du jobbade med i skolan, så skriv dem här som en kommentar. Då får vi en frågebank! 

Ska bli spännande att ta del av allt det du får reda på.

Lycka till!