söndag 6 april 2014

Samarbeta, lösa problem och uppleva matematik

Samarbeta, lösa problem och uppleva matematik det har vi gjort den här veckan!

Vi hade besök av Teknikspanarna och då fick vi prova på flera olika uppgifter. Det var uppgifter som att känna igen ritningar för att kunna kombinera dem med rätt pryl, designa en bil och svara på frågor om uppfinningar. Det var 1 och 1/2 timme i fullt tempo. Vi fick även veta mer om en som konstruerat en "kokliare" för att korna ska vara glada och producera mer mjölk. Den infon passade väldigt bra inför kommande händelser i vår....


Vi har tittat på hus och dess konstruktion och fått se väldigt fina bilder på olika hus. I fredags fick eleverna ett nytt uppdrag. De skulle konstruera ett hus som fick vara max 100 kvadratcentimeter och som skulle vara hållbart. Vilket engagemang och vilken kreativitet som sprudlade i klassrummet. Det mättes, byggdes, ändrades och samtalades. Vi pausade och pratade om skillnaden mellan omkrets och area. Där och då fick många uppleva skillnaden på de båda begreppen. Nu har vi upplevt matematik! 




När vi frågade vad vi tränade på under den här förmiddagen fick vi massor av svar som: kreativitet, samarbete, konstruera, bygga, teknik och matematik. Nästa vecka fortsätter vi arbetet genom att tänka kring varför resultatet blev som det blev. Vi ska också försöka räkna ut hur stora tegelstenar är i verkligheten eftersom de vi byggde med var gjorda i skala 1:10 Det blir en bra ingång till att jobba med skala!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar