fredag 26 april 2013

Vi avslutar boken Tusen gånger starkare

Det är väldigt intressanta diskussioner som den här boken har gett inspiration till. Tänk att man kan läsa böcker och se många samband och likheter i sin egen vardag. Vi kunde använda temat i boken för att titta på hur man upplever hur beslut fattas på fotbollplanen. När vi diskuterade det önskade jag att fler vuxna än jag hade varit med. Tänk att kunna diskutera och vilja se möjliga lösningar när man går i 6:an. Fantastiskt!

Nu är det dags att läsa de sista sidorna i boken. När du har läst klart boken har du följande uppdrag:
1. Skriv något väldigt kort om vad du tyckte om boken. Motivera och förklara vad det är som gör att du tycker så.

2. Skriv ett brev till en av huvudpersonerna

Signe har börjat på gymnasiet och har fått helt nya klasskamrater. Har hon lärt sig något av det som Saga gjorde. Vågar hon prata mer och ta plats eller är hon fortfarande tyst och rädd?

Låtsas att du är Signe och skriver ett mejl till Saga och berättar hur det går i den nya klassen.

Vill du hellre vara någon annan som skriver får du gärna vara det.

Skriv din text i Silverboken eller som ett mail och maila det till mig senast torsdag vecka 18.

16 kommentarer:

  1. Hejsan,
    Jag vet inte om man skulle skriva den första frågan här men jag gör det ändå eftersom jag har glömt silverboken i skolan...

    1. Jag tycker att boken väcker väldigt många känslor och jag kan känna igen mig i min egen vardag. Men det sorgsna är ju att Saga ska flytta.
    Själva helheten i boken var väldigt bra. Eftersom att jag tycker den är skrivet på ett sätt som man försåt även om den är lite skrivet som en dagbok nästan. Det förekommer ju svordomar men de tycker jag inte gör så jätte mycket eftersom att detta är enligt mig ''scener'' ut vardagen och då kan det hända att det kommer en svordom eller två.

    2.
    Hejsan Saga,
    Hur är det i Afrika? Går det bra med skolan.
    Jag har kommit in på stans bästa gymnasium. Det var lätt. Och jag trivs jätte bra där. Du vet nya kompisar och så. Men det som hjälpte mig var du Saga eftersom att du fick mig att tänka om och du fick mig att bli starkare. Jag tänker varje dag på det du sa och gjorde i skolan och mot mig. Du är nog det bästa som har hänt mig och det vill jag tacka stor för. Men jag kan fortfarande inte fatta att du var stark nog mot Olle.
    Jag hoppas att vi kan ses någon dag eller att du kommer tillbaka till Sverige. Vill verkligen träffa dig igen!

    Kram Signe :)

    SvaraRadera
  2. 1. Jag tycker boken är bra, den var bra och lite spännande om du förstår eftersom man visste inte om det skulle bli bra i klassen. Jag tycker även som Sofie att man kan leva sig in i det i sitt egna liv på skolan har jag märkt det ibland. Boken hade en jobbig text mycket på en sida och långa meningar, det kunde istället vara mer sidor tycker jag.

    2.
    Hej Saga!
    Nu har jag börjat i gymnasiet, jag utbildar mig till advokat. Jag tycker det är synd att du har flyttat till Afrika, hoppas du har det kul där och det går bra med skolan, om du är kvar alltså. Du kanske har flyttat någon annan stans. Leo i klassen sökte också som advokat och tro det eller ej, vi är bästisar.
    Jag tänkte, om jag kunde hälsa på dig någon gång, vore jätte kul. Jag tycker du var riktig stark när du försökte hjälpa vår klass. du hjälpte mig att förstå att jag kan bli vad jag vill att jag kan bli tusen gånger starkare!
    Kram Signe

    //Dino

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att boken var bra för att man fick en bra bild av hur det faktist kan vara i ett klassrumm i Sverige. Jag har sett filmen och jag tycker att den är bättre för att det händer mera saker i den än i boken, men boken var inte dålig.

    Hej Saga!

    Hur är det i Kenya? Varmt? Jag gjorde ett val av gymnasium som nu i effter hand trivs bra med. Jag valde faktist ett fordonsgymnasium för att jag vill bli en lastbils förare med ett eget åkeri. Ifall du inte skulle lärt oss i klassen att du ska gå din egna väg så skulle jag inte valt att sattsa på detta yrke.

    Mvh Signe

    //Karl

    SvaraRadera
  4. 1 jag tycker boken är bra för att det händer nog så i alla skolor som det gör i denna boken och nör jag läste den fick den mig att tänka till i min egen vardag!!!

    Hej saga!!
    Hej hur är läget i Kenya??? Mår du bra och vad har du gjort??? Jag har valt ett gymnasium som är fordon för jag har alltid gillat fordon!!! Hade inte du börjat i vår klass så hade inte jag varit här och mått så bra!!! Tack så mycket saga för hjälpen!!! H det så bra!!!

    Mvh Signe

    SvaraRadera
  5. 1. Jag tycker att boken är jätte bra! Den väcker olika och väldigt starka känslor. Om man jämför med hur det ser ut för en själv märker man att liknande händelser hela tiden sker i ens omgivning. Om man själv hamnar i samma situation vet man lite mer om hur man kan tänka. Boken kan ju ha påverkat än till att bli starkare.

    2. Hej Saga!
    Hur har du det?
    Jag har börjat gymnasiet nu.
    Det är kul med nya kompisar. Det är så annorlunda mot innan när några va i centrum. Nu är alla en enda stor massa. Du fick mig att inse att det också funkar. Hade jag inte träffat dig hade jag inte vågat...
    Hoppas vi kommer ses igen.

    kram Signe

    Ps. Denna gången grät jag inte.

    // Livia!!!

    SvaraRadera
  6. 1: Jag tycker att boken var ganska lättläst, för det fanns inte så många svåra ord och språket var målande.

    2: Hej Saga! Hoppas att du har det bra, vart du än flyttade någonstans... Tur att jag hann få ditt mobilnummer i alla fall! Jag vill, med detta Sms:et, berätta att jag är ledsen att jag var ganska kaxig mot dig, jag kom i ett grupptryck och det var absolut inte mitt riktiga jag! I slutet av vårterminen började jag sköta mig mer och mer, därför blev mina betyg bra och jag kom in på gymnasiet där jag pluggar för att en dag kunna bli en känd skådespelerska. Puss och kram, med förhoppningar om att vi möts någon gång, Mimi ♥

    //Lisa (x

    SvaraRadera
  7. 1. Jag tyckte att boken var jättebra för att de bärettar om sånt som kan hända i verkligheten. Jag tycker att författaren skriver nästan lite tips om hur man ska göra i en sån situation t.ex. Att vara stark inte bara vara tyst om det är för högljutt i klassen säg till istället.

    2. Hej Saga!
    Hur har du det i Kenya?
    Jag har börjat på ett gymnasium nu som är mycket än våran förra skola! Killarna dominerar lika mycket alla är med varandra ingen är utanför och vi tjejer får visa våra kunskaper mer. Men jag saknar forfarande dig jag vill att du ska vara här i min klass här och nu men det går ju inte förstås.
    Ha det så bra!
    Hejdå!

    MVH Signe

    //Joar

    SvaraRadera
  8. Jag tycker boken var bra, lätt att komma in i, men det fanns en del våra ord som jag fick slå upp i en ordbok. Boken var inte heller så målande som, jag tror, många av oss är vana vid. I många böcker berättar författaren eller huvudpersonen hur de andra personerna ser ut, men också hur mycket mer hur miljön ser ut. Det bra med att den inte var målande var att man fick skapa en egen bild av hur personerna i boken ser ut och hur miljön ser ut.
    Jag, t.ex., tänkte att skolan var vår skola och att personerna var några som liknade oss.
    Boken berättar även om sådant som faktiskt kan hända på riktiga skolor i Sverige. Den handlar mycket om att man ska hitta sitt ¨inre mod¨ och sedan ta ut det.
    Jag tycker lite som Joar, att författaren ger lite ¨tips¨ om hur man kan göra istället för att sitta tyst och bara lyssna på hur de andra pratar.

    Hej Saga!
    Jag hoppas att härliga Kenya är så härligt som det låter och att du mår bra.
    Jag har börjat på Gymnasium nu och nya klassen är mycket bättre än den gamla stökiga klassen. Mimi började i samma klass som jag, men alla lärare har visat henne att hon inte får hålla på som gjorde innan i vår klass. Alla tjejer får prata och killarna klagar inte. Jag pratar mer och har stärkt min självkänsla. Leo och jag har börjat prata mer och jag har märkt att vi tänker väldigt lika. Leo börjar acceptera att man kan jobba tillsammans!
    Saknar dig jättemycket och hoppas att skolprojektet går bra!
    Ha det bra, Saga!

    MVH/ Signe

    P.s. Kom ihåg att ge pennan jag gav dig till en elev som kommer gå på skolan. D.s.

    SvaraRadera
  9. 1. Jag tyckte att boken var jättebra för att de bärettar om sånt som kan hända i verkligheten. Jag tycker att författaren skriver nästan lite tips om hur man ska göra i en sån situation t.ex. Att vara stark inte bara vara tyst om det är för högljutt i klassen säg till istället.

    Jag hoppas att härliga Kenya är så härligt som det låter och att du mår bra.
    Jag har börjat på Gymnasium nu och nya klassen är mycket bättre än den gamla stökiga klassen. Mimi började i samma klass som jag, men alla lärare har visat henne att hon inte får hålla på som gjorde innan i vår klass. Alla tjejer får prata och killarna klagar inte. Jag pratar mer och har stärkt min självkänsla. Leo och jag har börjat prata mer och jag har märkt att vi tänker väldigt lika.




    MVH Signe




    //carl :)

    SvaraRadera
  10. 1. Jag tycker att boken var bra för att man förstår hur det kan vara i vissa klasser. Men om den skulle kunna förbättras tycker jag att det skulle vara mindre svordomar för att det var mycket svordomar. Jag tror att bokens mening är att man ska lära sig att inte vara tyst och inte hjälpa andra om man inte får någonting tillbaka.

    2. Hej Saga!
    Idag började jag i gymnasiet, jag valde att gå en utbildning som kirurg. Den nya klassen är mycket bättre för killar tjabbar inte. Under sommaren hade Ludde gjort slut med Mimi och Mimi blev jättearg och ledsen, därför började Mimi stöka men när lärarna sa till henne att hon skulle sluta gjorde hon faktist det. Därför frågade Ludde chans på henne igen.

    MVH/Signe

    //Emanuell :)

    SvaraRadera
  11. 1. Jag tyckte boken var väldigt långtråkig för att det nästan bara var tankar i den. Man tröttnar liksom väldigt fort på att läsa. Vi är ju inte vana vid så många tankar i en bok.

    2. Hej Saga!
    Jag har precis börjat i gymnasiet och mina klasskompisar är jättehärliga. Dom låter alla ta plats- Även killarna bjuder. Jag sitter inte och är tyst. Jag tar plats och talar med högre röst. Man mår så bra när man gör det! Jag har lärt mig jättemycket av dig och jag är glad att du stannade i vår klass i 2 terminer.
    Hejdå!

    //Moa

    SvaraRadera
  12. Vilka intressanta diskussioner och tankar ni har bjudit på. Jag tycker ni är fantastiska som kan formulera er och sätta ord på det ni har tyckt om boken. En av er beskrev boken som en "tankebok". Det tycker jag är en väldigt bra beskrivning. Den har väckt tankar och den har väckt förståelse för många olika frågor. Det är bra att man kan använda skölitteratur för att förstå hur andra tänker men också för att börja fundera över sin egen verklighet.
    Tack för många roliga och lärande diskussioner!

    SvaraRadera
  13. 1.jag tycker att boken är ganska bra för att det handlar om så vanliga saker som man inte tänker på det sättet.
    2.Hej Saga!
    Nu har jag börjat i gymnasiet, jag utbildar mig till advokat. Jag tycker det är synd att du har flyttat till Afrika, hoppas du har det kul där och det går bra med skolan, om du är kvar alltså. Du kanske har flyttat någon annan stans. Leo i klassen sökte också som advokat och tro det eller ej, vi är bästisar.
    Jag tänkte, om jag kunde hälsa på dig någon gång, vore jätte kul men det är ju lite långt till Afrika men vill ändå hälsa på. Jag tycker du var riktig stark och modig när du försökte hjälpa vår klass med att det skulle vara rättvist.Du hjälpte mig också att förstå att jag kan bli vad jag vill att jag kan bli tusen gånger starkare!
    //oskar
    Kram Signe

    SvaraRadera
  14. Potg är tut/biff/smashed burger potigi

    SvaraRadera